«ممنوعیت کار زنان در افغانستان باعث اختلال در روند کمک‌های بشردوستانه می‌شود»

اتحادیه اروپا گفت که این تصمیم تبعیض‌آمیز جدید طالبان وضعیت زنان و دختران در افغانستان را وخیم‌تر می‌کند

نمایندگی عالی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌ کردن تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع کار زنان در اداره‌های سازمان ملل در افغانستان، تاکید کرده است که این اقدام طالبان باعث اختلال در روند کمک‌های بشردوستانه می‌شود. 

نمایندگی این اتحادیه در بیانیه‌ای روز جمعه (۷ مارس)، تاکید کرد که این تصمیم تبعیض‌آمیز جدید طالبان وضعیت زنان و دختران در افغانستان را وخیم‌تر می‌کند و نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر، حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اصول بشردوستانه است.

در این بیانیه آمده است: «این تصمیم، زنان را در موقعیت آسیب‌پذیر فزاینده‌ای قرار می‌دهد و پیامدهای مستقیم و تهدیدکننده‌ای بر زندگی آن‌ها دارد، زیرا ممنوعیت زنان از کار باعث اختلال در ارائه کمک‌های بشردوستانه، نیازهای اساسی و خدمات به بخش بزرگی از کل جمعیت افغانستان از جمله زنان، کودکان و مردان می‌شود.»

به گفته‌ اتحادیه‌ اروپا، برآیند این تصمیم طالبان در وضعیتی اتفاق می‌افتد که افغانستان همچنان با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی و بشردوستانه در جهان مواجه است. به گفته‌ این اتحادیه، اکنون بیش از ۲۸ میلیون یا دو سوم جمعیت افغانستان، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و میلیون‌ها افغان در آستانه خطر قحطی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که «کارکنان زن نباید جایگزین شوند». این اتحادیه با اشاره به نتیجه‌گیری نشست ۲۰ مارس ۲۰۲۳ این سازمان گفت که سازمان ملل در این نشست اعلام کرد که بر اساس اصول اتحادیه اروپا، در مواردی نمی‌تواند به فعالیت‌های خود از جمله ارائه کمک‌های تبغیض‌آمیز ادامه دهد. 

نمایندگی اتحادیه‌ اروپا در این بیانیه تاکید کرد که تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع کار زنان در اداره‌های سازمان ملل، در پی چندین ممنوعیت و فرمان قبلی است که زنان و دختران افغان را هدف قرار داده است و انکار مداوم حقوق زنان از جمله حق تحصیل و کار آن‌ها، به رهبری طالبان جرات بیشتری داده است تا فرمان‌های سختگیرانه‌‌ای  صادر کند.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا در این مسئله هم‌صدا با سازمان ملل متحد است و قویا از تلاش‌های این سازمان، همراه با دیگر شرکای بین‌المللی و بسیاری از افغان‌هایی که این تصمیم‌ها را محکوم می‌کنند، حمایت می‌کند. از طالبان می‌خواهیم که فورا این ممنوعیت‌ها را لغو کنند و دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش و همه‌ امور اجتماعی، اقتصادی و عمومی زندگی را تضمین کنند.»

این اتحادیه تاکید کرده است که بر تعهد خود به تعامل و ارائه کمک به نفع مردم افغانستان در چارچوب یک رویکرد اصولی پایبند است. اما از طالبان خواست که به زنان اجازه دهند تا به طور مساوی و معنادار در ارائه کمک‌ها و خدمات مشارکت داشته باشند و از این کمک‌ها بهره‌مند شوند.

در همین حال، وزارت خارجه آلمان نیز گفت که منع کار زنان در دفاتر سازمان ملل، نقض حقوق زنان است و میلیون‌ها شهروند را به خطر می‌اندازد.

این وزارت افزود که نقش زنان در ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی است.

وزارت خارجه آلمان ادامه داده است: «ما همراه با شرکای بین‌المللی تلاش می‌کنیم تا قدم‌های بیشتری در این رابطه برداشته شود.»

سازمان ملل چهارم آوریل، اعلام کرد که طالبان مانع کارمندان زن این نهاد در برخی از استان‌های افغانستان شده است. این اقدام طالبان با واکنش شدید سازمان ملل و سایر نهادهای حقوق‌ بشر و امدادرسانی همراه بود. سازمان ملل در واکنش به این تصمیم، اعلام کرد که کارمندان مرد این سازمان نیز فعالیتشان را متوقف می‌کنند.